Leiders/ managers die professionelen lastigvallen met niet relevante bemoeienissen, tijd opeisen voor nutteloos vergaderen en verplichte rapportages, maken dat professioneel (lerend)werken voor medewerkers onmogelijk wordt wat leidt tot grote frustratie. In die ongezonde werkomgeving worden mensen ontmoedigd en uit elkaar gedreven in plaats van ze samen te brengen in een gedefinieerde ruimte voor de ontwikkeling van nieuwe producten/diensten om het bedrijf gezond te houden. Creëer ruimte die betrokkenheid, autonomie en ontwikkeling van competenties voor medewerkers toelaat.
Innoveer in je bedrijf, vorm Projecttafel-Kernteams en laat controle los.
Als CEO of manager moet je een schets van de situatie die om een oplossing vraagt op tafel kunnen leggen als een projectopdracht, medewerkers samenbrengen om het belang van een oplossing te communiceren en die inspirerend uitdagen om aan een project deel te nemen.
Sta vervolgens individuele medewerkers toe om het project te claimen door een expertrol te kiezen in een gedefinieerde werkruimte, zij vormen een kernteam van personen die echt ‘willen’ het project maken. Geef uiteindelijk een ‘GO’ aan het gevormde kernteam en laat alle controle los.
Als CEO/manager heb je beslist nog de taak om het project te steunen met deelname in het netwerk.
Een Projecttafel-Kernteam bestaat uit twee tot vier personen, verantwoordelijk voor één of meer van vier gedefinieerde expertrollen. De kwaliteit van de expert is eerder de intentie om dingen gedaan te krijgen dan een functie/job titel, ook medewerkers met minder ervaring kunnen een expertrol claimen. De expert kan zich inzetten voor verschillende projecten terwijl die zelf prioriteiten bepaalt.
Maak de werkruimte met bijbehorende beheersinstrumenten visueel.
Het is nodig om zowel in fysieke als virtuele omstandigheden te kunnen werken en gebruik te maken van visuele ankers voor een gedefinieerde werkruimte met volgende kenmerken:
- de actuele situatie tekening die op tafel ligt (bij elke nieuwe conversatie)
- verwijzing dat vier kern expertises aan bod komen met aandacht richting klant en aandacht voor snel verbinden met het netwerk en gerelateerde projecten
- beheersinstrumenten: [doel en verwachting][strategie en werkplan][systeemmap en werkend model]. De modellen zijn een referentie voor het bespreken van de vorderingen/ voortgang en de impact op tijd bij wijzigende vragen.
Projecten worden gestuurd door kleine autonome teams die:
- zorgen voor een effectieve communicatie om snel constructief samen te werken met klanten en betrokkenen
- bepalen hoe ze de beheersinstrumenten toepassen
- bepalen hoe en met wie zij best (samen)werken
- het netwerk aansturen
De kernteam leden maken interactie met de visuele werkruimte (fysiek of op afstand):
- op vaste momenten om: nieuwe bevindingen een plaats te geven, prioriteiten te stellen en het (samen)werk(en) te regelen
- op uitnodiging om samen aan iets te werken, een gesprek te voeren op uitnodiging van een netwerk medewerker, knelpunten aan te pakken
Professionele medewerkers krijgen zo ruimte voor vrijheid, betrokkenheid en verantwoordelijkheid. De praktijk maakt uit wat de beste aanpak is voor elk project afzonderlijk. Leerervaring nestelt zich in de herdefiniëring van het werkkader.
Laat je begeleiden bij het installeren van Projecttafel-Kernteams.
Wil je zelf zo werken, neem dan vandaag nog contact op.
Ik ondersteun om snel een autonoom team te maken voor een belangrijk project en geef helpend advies voor de goede werking.
Related posts:
Vond je deze post interessant? Deel het met je netwerk!