Er is te weinig kans op samenwerking tussen technische en commerciële mensen wanneer zij niet kunnen (mogen) of niet willen deelnemen aan een samenwerking (geen interesse, geen vertrouwen).
Er ontstaan teveel inschattingsfouten (budget, plannen) wanneer professionele medewerkers/netwerk (tussen andere bezigheden door) worden bevraagd over situaties waarin ze onvoldoende inzicht krijgen.
Maak drie modellen voor jouw bedrijf.
- Een Business landschap: geeft als beeld het speelveld waarop het bedrijf actief is met duiding naar elementen die in uw bedrijfssysteem leven met de bijbehorende kenmerken en relaties zoals business domeinen, technologie en partners.
- Een Product referentie map voor productontwikkeling: geeft een beeld van bestaande en toekomstige producten met hun functionaliteit in relatie met services en (andere) systemen.
- De manier van werken: een beeld van je eigen werkkader dat met elk ander kan verbinden tot een gemeenschappelijk kader.
Deze visualisatie helpt het bedrijf om duidelijk en snel te communiceren naar klanten, werknemers en partners. Tijdens conversaties (face to face, op afstand) zijn de modellen een start referentie om de vormgeving van het gesprek (situatie/systeembeeld tekening) te toetsen. Op die manier helpt een referentiemodel mensen vanuit de hele bedrijfscontext om elkaar te begrijpen.
Maak snel goede referentiemodellen in een eerste versie.
Laat je begeleiden bij de creatie van de modellen en inspireren voor het toepassen ervan. Het is ‘systeemdenken’ in de praktijk en dat vraagt wat ervaring om het meteen goed te doen.
Ik ben er om snel een eerste opmaak/structuur te maken van de modellen in een juiste format en geef helpend advies en inspiratie voor de toepassing in de werkcontext. De modellen kan je zelf verder ontwikkelen en onderhouden.
De modellen in de context van het bedrijf.
De situatie tekening is een co-creatie van mensen met een verschillende mindset en achtergrond en plaatst verwachtingen in een context met duidelijke impact wat de samenwerking verbeterd tussen technische en commerciële mensen.
De drie bedrijfsmodellen geven richting het voorkomt dat organisaties verloren geraken door dubbelzinnige communicatie, helpt om activiteiten/prioriteiten af te stemmen op de verwachtingen en helpt om betere beslissingen/inschattingen te maken.
De visualisatie heb je snel bij de hand (altijd en overal) voor het voorbereiden/uitwerken van contactmomenten, om de gemaakte afspraken te borgen/documenteren en om te blijven communiceren met focus op technisch en commercieel perspectief [voor(uit)zien].
Visualisatie voorkomt onrealistische inschattingen en faciliteert strategische planning die dagelijks veranderingen opvangt.
Deze drie visuele ankers geven het bedrijf een imago van openheid en dat schept vertrouwen in de samenwerking met professionele medewerkers/netwerk, die krijgen daarmee voldoende inzicht wanneer zij bevraagd worden over situaties en maken minder inschattingsfouten (budgetten, planning…).
Vond je deze post interessant? Deel het met je netwerk!