Een project starten zonder te weten wat moet gemaakt moet worden, vind ik boeiend.
Alleen de vraag die centraal staat in het project ligt op tafel, in één zin op een A4’tje als opdracht om het project zo snel mogelijk uit te voeren. Wie pakt dat mee aan, en hoe? Meedoen aan zo’n project is uitdagend en biedt volop kansen om te leren – toch?
Niet iedereen staat daarvoor te springen, terwijl anderen juist niet te houden zijn en al oplossingen bedenken.
? Maar wat motiveert de vraag eigenlijk? Waarom is ze zó gesteld, en is ze écht relevant?
De diepere context achter die vraag vormt de basis voor wat het project kan opleveren, die moet je mee ontdekken. Vanuit dat inzicht zet je zekerheden uit als kritieke momenten, in een strategie met focus op ‘Dingen Maken’.
Die project Strategie maak je zo dat die in één oogopslag zichtbaar is met de toetsbare verwachtingen langs de projectroute. Die route moet je ten volle kunnen beleven door erbij te zijn!

De beleving van het traject tussen de mijlpalen van de strategie, heb je zelf in handen. Je ziet en laat zien waar je aan werkt en waarom. Dat doe je met tastbare modellen: schetsen, prototypes, of zelfs geacteerde scenario’s. Die maak je snel, test je direct, valideer je en bespreek je. Wat heb je al? Wat ontbreekt nog? Wat doe je ermee? Welke hulp heb je nodig of kun je bieden?
! Blijf alert, als alles ok lijkt dan heb je een verborgen probleem! Ontkoppel de communicatie daarom nooit van een model, want dan valt je project in fragmenten uit elkaar. Iedereen doet dan wat langs elkaar heen, de resultaten zijn niet meer in relatie met de vraag en de strategie.
Neem initiatief dat iedereen van de projectgroep in beweging blijft, beperk wachttijden en houd het vuur erin. Je komt Samen Rond Het Model, toetst in real-life omgevingen voor continu beoordeling van de voortgang met een beperkt kernteam, om beslissingen te informeren.
! Besteed geen nutteloze tijd aan rapportages, workshops en andere onzin. laat geen ongevraagde bemoeienissen op tafel komen, want die trekken je weg van het echte werk.
Je bijdrage waardevol kunnen maken met focus op ‘dingen maken’ daar gaat het om. Intussen is er geen tijd voor verveling en een burn-out, je moet overal bij zijn en je goed voelen!